Current Therapeutic Research
Volume 57, Issue 6 , Pages 445-461, June 1996

Changes in plasma carotenoid, alpha-tocopherol, and lipid peroxide levels in response to supplementation with concentrated fruit and vegetable extracts: a pilot study

  • John A. Wise

      Affiliations

    • Natural Alternatives International Research Foundation, San Marcos, California U.S.A.
  • ,
  • Robert J. Morin

      Affiliations

    • American Longevity Association, Los Angeles, California, U.S.A.
  • ,
  • Roger Sanderson

      Affiliations

    • Health Screening of Orange County, Newport Beach, California, U.S.A.
  • ,
  • Kenneth Blum

      Affiliations

    • Corresponding Author InformationAddress correspondence to: Kenneth Blum, PhD, Health Science Center at San Antonio, The University of Texas, 7703 Floyd Curl Drive, San Antonio, TX 78284-7764 U.S.A.
    • Department of Pharmacology, University of Texas Health Science Center, San Antonio, Texas U.S.A.

Received 5 March 1996

Abstract 

Studies over the last two decades equating diet with chronic diseases have linked the highest consumption of mixed fruits and vegetables to a reduced risk of coronary heart disease (CHD), stroke, cataracts, and cancer at multiple sites. High levels of natural antioxidants, including the carotenoids, tocopherols, and ascorbic acid, appear to be responsible for these reductions in risk. However, long-term intervention studies to alter chronic disease outcomes have generally used a single nutrient such as beta-carotene at high doses, and results have been disappointing. Because antioxidants have multiple and synergistic interactions and also exhibit compartmentalization and tissue specificity, it appears desirable to use supplementation that increases blood levels while stimulating combinations of these chemoprotective substances in amounts more closely approximating amounts of mixed diets. This study measured carotenoid and tocopherol levels in human plasma after supplementation with dehydrated fruit and vegetable extracts (JuicePlus+ ). Serum lipid peroxides were also measured to assess the effectiveness of supplementation in modifying oxidative processes. Fifteen healthy adults (10 women, 5 men; age range, 18 to 53 years) consumed supplements twice daily with meals for 28 days, with fasting plasma and serum samples taken at baseline and 7, 14, and 28 days. After 28 days, plasma antioxidant levels increased significantly: beta-carotene, 510%; alpha-carotene, 119%; lutein/zeaxanthin, 44%; lycopene, 2046%; and alpha-tocopherol, 58%. Serum lipid peroxides decreased fourfold after 7 days and remained significantly lower than baseline at 28 days (baseline, 16.85 ± 16.91 μmol/mL; 28 days, 4.22 ± 3.78 μmol/mL). Decreases in lipid peroxide levels were coincident with increases in carotenoids and alpha-tocopherol, and reflect functionally improved oxidative defense mechanisms. Because these bioactive compounds can act synergistically, the effect cannot be attributed to any one component, but it may reflect a combined mechanism of antioxidant defense. Marked increases in plasma levels of predominant dietary carotenoids and alpha-tocopherol in all subjects indicate that supplementation with fruit and vegetable concentrates may prove effective in future intervention studies.

No full text is available. To read the body of this article, please view the PDF online.

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 31.50 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

PII: S0011-393X(96)80053-1

doi:10.1016/S0011-393X(96)80053-1

Current Therapeutic Research
Volume 57, Issue 6 , Pages 445-461, June 1996